Friday, July 16, 2010

anak yg kasihan

hari ni masuk kelas 1 al ghazali(mmg hari2 masuk pun.)kelas 1 ag adalah yg agak belakang dan anak2 dlm tu semua yg ayat utk tanya aku biasanya "teacher buat mcm ni ke?" (tunjuk kerja yg tak siap) ai..
mmg aku akan jadi monster tiba2.tapi diorg kalau nak pegi rehat,jumpa aku on the way pegi kantin mesti panggil2 dan lambai2 tgn..aku yg sepatutnya garang dan ditakuti ni terpaksala lambai2 jgk sambil sebut "hai.."mmg anak2 adalah makhluk yg paaalinng kudus dan tulus.tak pernah ada dendam dlm hati dan naturalnya tak pernah rasa susah hati.bila fikir2 balik aku akan jadi sayang dan kadangkala kesian. sbb diorg ni bukanla yg bernasib baik.diorg tak berapa pandai baca lagi..famili susah..belanja kadang2 pun tak ada.bila belajar, otak mcm lembab skit.yela makanan berzat takde.dahtu mak ayah asik keje langsung x tgk anak2.

dalam 1 ag ni ada satu budak baru dari melaka.dari durian tunggal.nama dia iskandar wali.budaknya ok.diam,baikla kira.bagi keje dia buat tapi susaaaaahh sgt nak siap.dia kenal huruf tapi tak berapa ble baca.harini aku bagi tajuk proper noun dgn common noun.aku ajar pelan2 bia diorg dapat ikut.alhamdulillah ada yg ble ikut.bila buat keje,semua buat la. si iskandar ni pun buat.tapi entahla.aku tak tau apa dia tulis.dia dtg jumpa aku tunjuk keje dia.aku apa lagi..baranla sekejap.bila aku tgk keje dia dari sekolah dulu,semua tak siap.ha..aku pun bismillah la..

aku bagi lecture free je.mcm2 aku ckp tapi takla aku maki.dosa kalau cikgu maki budak.sian diorg.ayat aku yg aku rasa bes "tau tak kenapa ticer marah?ticer nak awak pandai" pastu aku tanya dia mak keje apa..ha..time tu dia start nangis.dia kata mak dia buat kuih.dia tlg jual.alahai..kesian..dia x tau ayah dia keje apa.
aku kesian tgk budak nih.dia bukan x ble pandai tapi keadaan tu yg buat dia mcm bernasib malang.aku pun bagi keje yg lain kat dia.aku sebenarnya nak tgk kesungguhan bdk ni..pastu aku ckp kat dia,kalau dia ble siapkan keje aku,aku akan bagi dia hadiah isnin nanti.kdg2 aku jadi geram ngan mak bapak yg x kisah pelajaran anak2 ni.sibuk sgt cari duit.apa?ingat duit tu ble tlg dia ke nanti?
mmgla susah.aku pun dulu susah jgk.tapi abah aku siap ckp "abah xde duit nak bagi.tapi abah ble bagi kau semua belajar.jgn jadi mcm abah.idup susah" abah aku sedar yg ble tlg anak2 dia, ilmu,pelajaran.tapi mak ayah skang agak2 diorg pikir x pasal tu?

aku kira lama jgk dah mengajar ni.mcm2 perangai mak bapak aku tgk.ada yg langsung tak tau anak dia dah darjah berapa?bayangkan tu.ni bukan tipu2.penah jadi masa kat jb dulu.sbb asik sibuk cari duit.ada yg dtg tgh mlm kat rumah aku mintak aku ajar anak dia abc.aku tolak.come on la..aku mak anak kau ke atau kau?mana fungsi kau sbg parent?kat sekolah aku dah ajar.abis sampai tgh mlm aku lagi?aku bukan berkira.tapi aku wonder mana fungsi dia?tanggung jwbla sikit.ni bangsa yg tau beranak,buat anak tapi x tau didik anak.jenis beranak anta kat org suruh jaga.yg paling sedih..perangai yg mcm ni semua melayu.aku rasa cikgu sekolah lagi byk tau pasal budak2 ni dari mak bapak sendiri.siapa bacakan yassin,buatkan solat hajat,doakan diorg bila nak amek peksa?cikgu2 la yg selalu buat.mak ayah?mungkin adala yg buatkan jugak.tapi selalunya mesti cikgu yg beria sgt.risau diorg nak peksa.mak ayah?dtg pun tidak masa solat hajat perdana kat sekolah.

bagi aku,org luar yg selalu menuduh cikgu mcm2 tu,kebanyakannnya silap.fine,x apalah kau semua nak pandang serong dgn cikgu2 ni.Allah lagi tau mcm mana susahnya kami ni mengajar anak2 kau org.masa,tenaga even duit pun keluar utk anak2 korang.
untuk iskandar wali,teacher tunggu keje kau isnin ni.kalau tak siap,sajala cari nahas.hoho

No comments:

Post a Comment